onsdag 11 februari 2009

AMS mördar barn för nöjes skull


För ungefär tio år sedan tvangs jag genomlida den arbetsmarknadspolitiska

åtgärden Datorteket. Där fick jag lära mig litet grann om Office-paketet,
hur man författar en CV och grunderna i hur man på bästa vis doppar
hemsnickrade kanelsnäckor i automatkaffe.

Naturligtvis förtjänar denna milstolpe i mitt liv en liten rimmad text.
Om man vill man så kan man sjunga texten till melodin till slagdängan
"Vi går över daggstänkta berg".




Pamflett #69 - AMS mördar barn för nöjes skull


Här går jag på ett Datortek. Apati!
Och därför är jag kallsvettig och blek. Amnesti!
Jag finner inget nöje
I att gå på detta löje
Men här går jag på ett Datortek. Sympati!
 
Jag går här för vatten och bröd. Slaveri!
Och drömmer mig iväg ifrån min nöd. Fantasi!
Men inga illusioner
Kväver mina sorgsna toner
För jag går här för vatten och bröd. Horeri!
 
Här tvingas jag göra projekt. Idioti!
Ej konstigt att mitt psyke blir defekt. Terapi!
Jag måste i etapper.
Slita hund bland blanka papper.
För här tvingas jag göra projekt. Parodi!
 
Jag plågas och smädas var dag. Pennalism!
Här inne på vårt statliga Gulag. Kommunism!
Det sägs att jag skall härdas
Och mot yrkesvärlden färdas
När jag plågas och smädas var dag. Masochism!
 
Det finns inga hinder för mig. Optimism!
Ingen arbetsgivare kan säga nej. Eskapism!
Jag straffar dramaturger
Presidenter och kirurger
För det finns inga hinder för mig. Surrealism!
 
Men nu knäar jag inför min sits. Suicidal!
Och läkarna kör bort mig på en brits. Hospital!
Ja, till sist blev professionen
Att bli ved till kremationen
När jag knäade inför min sits. Sensmoral!



2 kommentarer:

  1. Fyfan va bra! Och jävlar vad jag känner igen mig.. snyft!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Roligt [och lite tragiskt] att även du känner igen dig.

    SvaraRadera