söndag 31 mars 2013

Älskling, jag hatar dig!





Jaha, snuttungar, ett försök att skriva ett slags outlaw-country-sång på svenska... fy fan, det var inte lätt, även om det gick rätt snabbt, men det blir HELT annorlunda att skriva på svenska.... man kommer inte undan med nödrim och annat, man blir extremt blottad och Allt granskas på ett helt annat sätt än om man använder sig av engelskan. Använder man sig av okulär och spejar in de engelska texterna ser man att de ofta är riktigt hiskeligt dåliga, men det kommer inte fram i sången, utan man får OFTAST läsa sig till det, lite beroende på genre förvisso.

Jaja, nu har jag dragit försvarstalet. Jag har något slags melodi i huvudet, men den är dålig, någon skicklig och förfaren musiker kanske har något bättre i sig. Blev inspirerad av Warren Zevon, Johnny Cash, Bob Wayne, Hank III och GG Allin. Och DAC så klart. Ingen aning om det är ett jävla pekoral. Kan mycket väl vara så. Farligt att skriva sådant här på modersmålet. Men jag chansar:


* * *



Älskling, jag hatar dig!




Jag sitter i min gungstol, och för en bitter monolog.
Blandar mina svordomar med Jim Beam och metadon.
Kvinnan i mitt liv försvann med sin gynekolog,
tog båda kidsen med sig, men lämnade alla lån.

Jag kliar mig i skägget, tar en Bud, och minns en tid,
då vi erövrade världen, då jag tog dig på en äng:
Och då ägaren av marken, fylld av hat ville ta strid:
Jag slog ut alla hans tänder, i ett enkelt handgemäng.
 

Fast...

Du döpte dig till hora mellan hans lår
Du spottade mig i nyllet efter alla dessa år
Mitt förfall – din succé, är mitt livs ledmotiv!
Jag hatar dig, älskling! Försvinn ur mitt liv!



Min spruta och mitt horse finns fortfarande kvar.
AA-mötena är blott för att få bifall, brickor, band.
Timmarna i Underlandet är det finaste jag har.
I det ruckel där jag bor behövs Den Svarta Damens hand.

Men jag minns dig ännu, baby, med pipan utav glas,
hur du fyllde dina lungor och släppte ut allt i min mun.
När du dansade helt naken, med ögon fyllda av extas.
Du var så envis och så bräcklig, så viljestark och tunn.




Men…

Du döpte dig till hora mellan hans lår
Du spottade mig i nyllet efter alla dessa år
Mitt förfall – din succé, är mitt livs ledmotiv!
Jag hatar dig, älskling! Försvinn ur mitt liv!



Visst är jag tärd och sliten och kommer snart att dö:
inte ”skiljas hädan”, ”falla ifrån” eller ”gå bort”!
Jag skall dö! För fan och Satan! Inte vissna som ett rö!
Och ingen jävla idiot skall sörja, vart öga skall va torrt.

Älskling, jag tar bössan, din far gav mig för längesen
Och seglar över Styx med ett enkelt litet skott
Om Herren existerar lär vi dessvärre ses igen
På en het plats för självmördare, och de med äktenskapsbrott.



För…

Du döpte dig till hora mellan hans lår
Du spottade mig i nyllet efter alla dessa år
Mitt förfall – din succé, är mitt livs ledmotiv!
Jag hatar dig, älskling! Försvinn ur mitt liv!
Ja, älskling, jag hatar dig! Ditt jävla tidsfördriv!



* * *







En liten mördarballad får avsluta den här countryaftonen. Stenhårdvideo också!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar