torsdag 4 augusti 2011

Fittan i Havanna


Evert Taube skrev faktiskt en hel del fina melodier, problemet var väl att texterna inte alls höll måttet. Och det kanske allra värsta var att den lilla åderförkalkade sjöbusen inte bara kom undan med sin pedofilhistoria om flickan i Havanna, utan att han också fick skolklass efter skolklass att sjunga den, att få den framförd i Allsång på Skansen, att låta kyrkosalarna eka av den lilla spräckta mödomen... och visst, han lindar in det hela litet grann. Här kommer dock den ocensurerade versionen. Inga skygglappar, inga säkerhetsdörrar, inga portkoder. Pang på pungen. Ho Hey - let's gay!

Förresten, ett tips! Lyssna på originalet med snuskkgubben först [eller läs originaltexten] - finns på youtube eller spotify etc. - då blir min text mycket roligare, då den - jodå - är högst trovärdig originalet!

* * *

Fittan i Havanna

Flickan i Havanna,
hon har just börjat få bröst,
sitter i ett fönster,
söker gubbars tröst.

Kom du glade gråhårsman,
jag skall visa vad jag kan!
Du är rynkig,
jag är ung.
Töm din penningpung!

Flickan i Havanna
drar för sitt flickrumsdraperi.
Gråhårsmannens veka korv
kräver frenesi.

Har du stålar gamle man?
Vill du bli min mödomsknäpp?
Jag – Lolita,
spräck min läpp
med din krumma käpp.

Flickan i Havanna
hör då gubbjäveln ta ton:
Pengar har jag inga,
jag har för fan pension.

Men utur gubbens blottarrock
tar han fram en dryck så tjock
Du är hårlös,
jag har flint.
Tag ett glas absint!

Flickan i Havanna
skådar då med tjusad blick
den gröna drycken i det glas
som hon genast fick.

Absinten den är jävligt dyr,
dessutom blir man skön och yr.
Jag är oskuld,
du är fet.
Fram med din trumpet!

Flickan i Havanna
hon har ingen mödom nu;
sitter drogad, blodig, full,
efter denna kuttrasju.

Stackars gamle Evert Taube;
kuken mjuk som aladåb.
Han är rynkig
som hans pung,
flickan tolv år ung.




2 kommentarer:

  1. åh fyfan vad det här var bra. och ännu roligare är det om man läser taubes originaltext först (om man som jag inte kan den i huvudet). /carlitoh

    SvaraRadera
  2. Tack så in bomben från mitt svarta hjärta, kära Carlitoh. Jag borde kanske lägga upp en länk till originallåten-/texten, för man bör ha den i färskt minne för att min version skall få ut sitt max. Skoj att du gillade snusket i alla fall, det gör mig knäsvag. Mums.

    SvaraRadera