onsdag 12 oktober 2011

Sonett till blodbanken


Eftersom vi i dessa dagar inte tillåts vara sjuka när vi är sjuka, utan skall var tillgängliga till den yttersta lilla del som de facto går att producera något så att Mammon kan gnugga sina gyllene pungkulor heta och feta, så är det inte alltid så lätt med ekonomin för oss som faktiskt - trots hotet om indraget ekonomiskt bidrag - inte klarar av att jobba p.g.a. våra sjukdomar. Då gäller det att vara lite klurig, då gäller inga jävla vanliga tiggarfasoner, inte sitta på torget med ett munspel och en koffert... nej, för helvete, medborgare, tag i från tårna, gör något radikalt, sälj er till staten, hora som det luder ni förväntas vara. Och räcker inte det, så, tja, då finns ju alltid blodbanken. Och kom ihåg, är ni så gott som totalförlamade och bara kan röra en hand så kan ni alltid ge regeringen fingret!


* * *


Sonett till Blodbanken

Till sjukan åkte jag helt tom på pengar,
med mål att skänka blod emot en slant.
Ty hälsan den är inte relevant
ifall man tillhör fattigdomens drängar
 
Jag visades till en av sjukans sängar,
signerade kontraktet elegant,
som klargjorde min kropp var satt i pant,
och drömde om profitens vackra ängar.
 
Mitt blod strömmade ut likt vårens bäckar
tills inte någon droppe återstod,
förutom på mitt bröst små spridda fläckar.
 
Jag åkte ifrån sjukan tom på blod,
men fickan fylld med stora, feta checkar.
Jag avled men min avkastning blev god.




7 kommentarer:

  1. Fin rytm i den, och mycket vettigt tema - men i Sverige får man väl bara en svettig ostmacka och ett glas juice när man ger blod?
    ps, har du noterat att jag lagt till dig som vän på poeter.se?

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag skrev den när jag var 18 år. Men den gick att återanvända nu tyckte jag. Men jag ser ett dystopiskt samhälle där man kan dränera hela blodomloppet för en miljon. Sälja sina njurar för en friplåt till en galapremiär av Moster Agdas fittrunkarföreställning.

    Nix. Jag är inte med där. Längre. Jag hatade det. Är du med där? Det var ju bara de som hade knullrubriker som fick uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  3. När jag var 18 skrev jag typ om blodiga tårar och änglavingar... Haha! Nä men nästan.

    Ja jag är med, annars hade jag väl inte kunnat lägga till dig som vän dummerjöns! Jag skickar länken till min sida där i ett helgonmail, om du skulle känna för att läsa. Men ja, det är de sämsta som får mest uppmärksamhet. Jag får heller aldrig några kommentarer på något jag skrivit, var jag än publicerar det.

    SvaraRadera
  4. Haha. Men det får man göra. Jag vet inte om jag någonsin använt ordet ängel i något jag skrivit.

    Sant, pucko-pyre. Okej, schysst. Men jag tycker det var en hysterisk sida, kvantitet framför kvalitet, usla kommentarer och ett jävla korvstoppararrangemang. Jag vann ju direkt en dikttävling på vad fan hette sidan nu, kostade 150 kr/året att vara med. Hmmm... men sedan vägrade dem att publicera min "sonett till rövhålet" så då lämnade jag sidan. Dubbelmoralistiska fittor.

    Liksom den här bloggen är ju helt meningslös. Det skrivs ju ingenting. Jag har inga läsare. Jag slösar tid, energi och text på ingenting. Funderar på att mörda den.

    SvaraRadera
  5. Nej du ska inte sluta lägga upp saker här. Jag är kass på att kommentera, men jag läser.

    SvaraRadera
  6. Fast jag tjänar inget på det. Bättre att lägga enerfi på något annat.

    SvaraRadera
  7. Men jag fattar inte att en sådan jävla sopa som Ingela "Pling" Forsman får skriva låttesxter och leva på det... Jag skulle kunna hora och skriva sådan skit på beställning med vänster hand i sömnen.

    Fy fan vad jag är bitter, man skall inte vara så här bitter när man är ung... tur att jag inte är ung längre. Hehe.

    SvaraRadera