söndag 29 november 2009

Morfar




Till den enda omänskliga varelse av rang som verkligen visat att kärleken bör baddas med Agent Orange, majsknack och sexualiserande semantik; att födelsedagstårtan av frigolit skall garneras med rakskum och kinapuffsmällare; att ett kallt och kalt källargolv är långt mer inbjudande än sviten på stekarmotellet Sleep 'n' Fuck.


Detta är till Hebbershålets Horatius; till Dig, Holger Holmlund... morfarsornas Mojfaj!



***


Kågedalens kukgeneral - En limerick om svett och etikett


En handmjölkad morfar från Kåge

han var ondast i världen med råge;

med sin glödgade pick

sköt han jämt mitt i prick,

bättre än Robin Hood med sin båge.



4 kommentarer:

  1. Du är i vanlig ordning helt genial. Apropå Teratologen, har du läst Hebbershålsapokryferna?

    SvaraRadera
  2. Jag tackar ödmjukast för diktsmickret. Kul att limericken föll dig i smaken.

    Och, jodå, jag har läst Nikanors sodomiserande av Bibeln... mycket underhållande, även om jag säkert gick bet på åtskilliga referenser och parafraser. Har du läst den?

    SvaraRadera
  3. Nej, jag har inte det. Jag har dock hört flera som älskade Äldreomsorgen i Övre Kågedalen säga att de hatade Hebbershålsapokryferna... dock inte vad kritiken grundar sig i. Men det avskräcker mig knappast, jag ska se till att införskaffa och läsa den så fort jag betat av berget med kurslitteratur jag har att plöja igenom.

    SvaraRadera
  4. Alltså, Apokryferna är ju den klart svagaste i serien om Morfar och Pyret, men jag skulle aldrig förmå mig att hata den, jag distansälskar den lite lagom milt, haha.

    Usch, ja. Kurslitteratur är ofta ett gissel. Hoppas att du får tid att plöja lite annan litteratur också, lite våtare och kåtare sådan... typ. Hehe.

    SvaraRadera